Sector Leisure

door rachellos

Bij Leisure dacht ik aan vrije tijd. En bij vrije tijd dacht ik vooral aan leuke dingen wanneer je niet hoeft te werken en niet naar school hoeft. Dit is niet fout want ik heb tijdens de Leisure lessen van Claudia geleerd dat de subjectie vrije tijd (vrijetijd en in het Engels Leisure) de tijd is die je zelf als vrije tijd beschouwt. Wat ik niet wist, is dat er ook nog een objectieve vrije tijd bestaat.

De lessen van Claudia vond ik dit domein erg interessant en leuk. Het sprak me erg aan omdat iedereen, en natuurlijk ook ik, van mijn vrije tijd of dan wel vrijetijd geniet. Ik doe in deze tijd dingen die mij interesseren en die ik leuk vind. Deze dingen verbeteren de QoL voor mij. Door dingen te doen die ik leuk vind en die mij interesseren, kan ik ontspannen en word ik hier gelukkig van.

Niet alleen het onderwerp van het vak maar ook Claudia maakte de lessen interessant. Ze vertelde het op een fijne manier waardoor alle stof goed te begrijpen was.

Deze lessen hebben me erg veel aan het denken gezet over mijn eigen vrije tijd of vrijetijd. Ik ben er achter gekomen dat ik veel vrije tijd (objectief) heb maar dat ik weinig vrijetijd heb (subjectief). Ik heb dus eigenlijk veel tijd waarin ik niks hoef te doen maar toch voelt deze vrije tijd niet als vrijetijd. Dit komt omdat ik het in mijn hoofd heel erg druk heb waardoor ik in mijn vrije tijd veel na ga denken over de dingen die ik nog moete doen (bijvoorbeeld voor school) en veel zit te stressen. Wanneer ik dit niet of minder doe dan voelt deze vrije tijd ook daadwerkelijk als vrijetijd. Ik heb dus geleerd om minder na te denken over de dingen die ik nog moet doen. Dit doe ik door middel van briefjes. Ik schrijf sinds dit domein op briefjes wat ik nog moet doen voor die week. Door dit op te schrijven, komt er meer rust in mijn hoofd en ervaar en beleef ik gelukkig mijn vrijetijd meer.

